Korespondencja seryjna
: wtorek 19 maja 2020, 12:03
Tworzenie korespondencji seryjnej za pomocą arkusza kalkulacyjnego programu Excel
Korespondencja seryjna umożliwia tworzenie wielu dokumentów naraz. Takie dokumenty mają jednakowe ustawienia układu i formatowania oraz tekst i grafikę. Tylko określone sekcje poszczególnych dokumentów są różne. Można je spersonalizować odpowiednio do potrzeb. Korzystając z korespondencji seryjnej, w programie Word można zbiorczo tworzyć etykiety, listy, koperty i wiadomości e-mail. Z przygotowaniem korespondencji seryjnej są związane trzy dokumenty:
Krok 1. Przygotowanie danych korespondencji seryjnej w programie Excel
Najważniejszym etapem tworzenia korespondencji seryjnej jest konfigurowanie i przygotowywanie dla niej danych. Źródłem danych listy adresatów jest arkusz kalkulacyjny programu Excel.
Poniższe porady ułatwiają przygotowywanie danych korespondencji seryjnej. Upewnij się, że spełnione są następujące warunki:
Krok 2. Rozpoczynanie tworzenia korespondencji seryjnej
Możesz ograniczyć listę adresatów.

Uwaga: Aby ułatwić wyszukiwanie nazw i adresów, możesz skorzystać z opcji sortowania i filtrowania listy.
Krok 3. Wstawianie pola korespondencji seryjnej
Wstawiając pola korespondencji seryjnej, możesz pobierać odpowiednie informacje z arkusza kalkulacyjnego do dokumentu.
Wstawianie bloku adresu dla koperty, etykiety, wiadomości e-mail lub listu.
* W obszarze Wiersz pozdrowienia w przypadku braku nazw adresatów wybierz opcję z listy pozdrowień.
Gdy wstawisz wszystkie pola korespondencji seryjnej, możesz wyświetlić podgląd rezultatów, aby upewnić się, że informacje są wyświetlane prawidłowo. Następnie możesz zakończyć proces scalania.

Krok 5. Zapisywanie korespondencji seryjnej
Po zapisaniu dokumentu korespondencji seryjnej pozostaje on połączony ze źródłem danych. Możesz korzystać z niego w przyszłych korespondencjach seryjnych.
Korespondencja seryjna umożliwia tworzenie wielu dokumentów naraz. Takie dokumenty mają jednakowe ustawienia układu i formatowania oraz tekst i grafikę. Tylko określone sekcje poszczególnych dokumentów są różne. Można je spersonalizować odpowiednio do potrzeb. Korzystając z korespondencji seryjnej, w programie Word można zbiorczo tworzyć etykiety, listy, koperty i wiadomości e-mail. Z przygotowaniem korespondencji seryjnej są związane trzy dokumenty:
- Dokument główny
- Źródło danych
- Scalony dokument
Krok 1. Przygotowanie danych korespondencji seryjnej w programie Excel
Najważniejszym etapem tworzenia korespondencji seryjnej jest konfigurowanie i przygotowywanie dla niej danych. Źródłem danych listy adresatów jest arkusz kalkulacyjny programu Excel.
Poniższe porady ułatwiają przygotowywanie danych korespondencji seryjnej. Upewnij się, że spełnione są następujące warunki:
- Nazwy kolumn w arkuszu kalkulacyjnym muszą odpowiadać nazwom pól, które chcesz wstawić w korespondencji seryjnej. Aby na przykład zwracać się do czytelników dokumentu przy użyciu ich imion, musisz utworzyć oddzielne kolumny z imionami i nazwiskami.
- Wszystkie dane do scalenia muszą się znajdować w pierwszym arkuszu.
- Dane obejmujące wartości procentowe, waluty i kody pocztowe muszą być odpowiednio sformatowane w arkuszu kalkulacyjnym, aby program Word mógł je poprawnie odczytać.
- Arkusz kalkulacyjny programu Excel używany w korespondencji seryjnej musi być zapisany na komputerze lokalnym.
- Wprowadź wszystkie zmiany i uzupełnienia przed połączeniem arkusza kalkulacyjnego z dokumentem korespondencji seryjnej w programie Word.
Krok 2. Rozpoczynanie tworzenia korespondencji seryjnej
- W programie Word wybierz pozycję Plik > Nowy > Pusty dokument.
- Na karcie Korespondencja w grupie Rozpoczynanie korespondencji seryjnej kliknij pozycję Rozpocznij korespondencję seryjną, a następnie wybierz rodzaj scalania, którego chcesz użyć.

- Kliknij pozycję Wybierz adresatów > Użyj istniejącej listy.

- Zaznacz odpowiedni arkusz kalkulacyjny programu Excel i wybierz przycisk Otwórz.
- Jeśli w programie Word zostanie wyświetlone zapytanie, wybierz pozycję Arkusz1$ > OK.
Uwaga: Arkusz kalkulacyjny programu Excel zostanie połączony z dokumentem korespondencji seryjnej tworzonym w programie Word.
Możesz ograniczyć listę adresatów.
- Wybierz pozycję Edytuj listę adresatów.

- W oknie dialogowym Adresaci korespondencji seryjnej wyczyść pole wyboru obok każdej osoby, do której nie chcesz wysyłać korespondencji.

Uwaga: Aby ułatwić wyszukiwanie nazw i adresów, możesz skorzystać z opcji sortowania i filtrowania listy.
Krok 3. Wstawianie pola korespondencji seryjnej
Wstawiając pola korespondencji seryjnej, możesz pobierać odpowiednie informacje z arkusza kalkulacyjnego do dokumentu.
Wstawianie bloku adresu dla koperty, etykiety, wiadomości e-mail lub listu.
- Na karcie Korespondencja w grupie Wpisywanie i wstawianie pól wybierz pozycję Blok adresu.

- W oknie dialogowym Wstawianie bloku adresu wybierz format imienia i nazwiska adresata, jaki ma się pojawić na kopercie.

- W oknie dialogowym Wstawianie wiersza pozdrowienia wykonaj następujące czynności:
* W obszarze Wiersz pozdrowienia w przypadku braku nazw adresatów wybierz opcję z listy pozdrowień.
- Wybierz pozycję OK.
- Wybierz pozycje Plik > Zapisz.
- Na karcie Korespondencja w grupie Wpisywanie i wstawianie pól wybierz pozycję Wstaw pole korespondencji seryjnej.
- W oknie dialogowym Wstawianie pola korespondencji seryjnej w obszarze Pola wybierz nazwę pola (nazwę kolumny w arkuszu kalkulacyjnym), a następnie wybierz pozycję Wstaw.
- W razie potrzeby powtórz krok 2. Po wstawieniu wszystkich pól wybierz pozycję Zamknij.
- Wybierz pozycje Plik > Zapisz.
Gdy wstawisz wszystkie pola korespondencji seryjnej, możesz wyświetlić podgląd rezultatów, aby upewnić się, że informacje są wyświetlane prawidłowo. Następnie możesz zakończyć proces scalania.
- Na karcie Korespondencja wybierz pozycję Podgląd wyników.

- Wybierając przyciski Następny
i Poprzedni
, możesz przechodzić pomiędzy rekordami źródła danych, aby zobaczyć, jak zostaną wyświetlone w dokumencie.
- W grupie Kończenie wybierz pozycję Zakończ i scal, a następnie wybierz pozycję Drukuj dokumenty lub Wyślij wiadomości e-mail.

Krok 5. Zapisywanie korespondencji seryjnej
Po zapisaniu dokumentu korespondencji seryjnej pozostaje on połączony ze źródłem danych. Możesz korzystać z niego w przyszłych korespondencjach seryjnych.
- Otwórz dokument korespondencji seryjnej i wybierz przycisk Tak, gdy w programie Word zostanie wyświetlony monit o zachowanie połączenia.